Είμαστε όλοι Πολίτες: Πρόγραμμα Επιχορήγησης ΜΚΟ στην Ελλάδα

Περισσότεροι από 3.900 νέοι με & χωρίς αναπηρία, συμμετείχαν μαζί στα διαδραστικά προγράμματα του Σ.Κ.Ε.Π. στα πλαίσια του έργου "Δες το Αλλιώς"

Είμαστε όλοι Πολίτες: Πρόγραμμα Επιχορήγησης ΜΚΟ στην Ελλάδα

Δεν είναι εύκολο να διαχειρίζεσαι την διαφορετικότητα όταν δεν έχεις την ευκαιρία ή δεν σου έχουν δώσει την δυνατότητα να γνωρίσεις ανθρώπους που βιώνουν διαφορετική πραγματικότητα από την δική σου.

Στόχος του έργου "Δες το Αλλιώς" ήταν όλοι οι νέοι, με & χωρίς αναπηρία, να γνωριστούν μέσα από την εικαστική διαδικασία, τον ανοιχτό διάλογο, την αθλητική προσέγγιση και τα ενημερωτικά προγράμματα, για να μοιραστούν μαζί δημιουργικά τη μοναδικότητα τους. Είναι μια διαφορετική προσέγγιση σε παιδιά και νέους που σπάνια έχουν την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή. Τα προγράμματα που υλοποιήθηκαν, από Οκτώβριο 2015 έως τέλος Μαρτίου 2016 λειτούργησαν ως μοχλός επικοινωνίας και ένταξης, με αποκλειστικό γνώμονα τη δημιουργία ανθρώπινων σχέσεων. Βιωματικές προσεγγίσεις και διαδραστικά εργαστήρια, χωρίς επικοινωνιακές κατευθύνσεις, επέτρεψαν στους νέους να προσεγγίσουν ο ένας τον άλλο και να ξεκλειδώσουν την αμηχανία της πρώτης επαφής με το διαφορετικό.

Στα πανελλαδικά βιωματικά προγράμματα του Σ.Κ.Ε.Π., συμμετείχαν Μαζί πάνω από 3.900 μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και νέοι με αναπηρία (κινητική-νοητική-αισθητηριακή).

Στα πλαίσια της πρόσκλησης «Προαγωγή των Δημοκρατικών Αξιών, Συμπεριλαμβανομένων των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων», ο Σ.Κ.Ε.Π., υλοποίησε το πρόγραμμα «Δες το Αλλιώς» με σκοπό την καταπολέμηση των διακρίσεων και του κοινωνικού αποκλεισμού των ανθρώπων με αναπηρία μέσω διαδραστικών/βιωματικών προγραμμάτων μη - τυπικής εκπαίδευσης.

Κόστος έργου: 33.554,33 € - Ποσό επιχορήγησης (ΕΟΧ): 30.198,9 € - Διάρκεια έργου: 6 μήνες (10/2015-3/2016)

Το έργο αποτελείται από:

  • Α. 20 εκπαιδευτικά βιωματικά/διαδραστικά προγράμματα:
                1/ ανοιχτό διάλογο μαθητών με άτομα με αναπηρία
                2/ διαδραστικά/βιωματικά εργαστήρια (καλλιτεχνικά & αθλητικά)
  • Β. Open day με θέμα «Μαθαίνοντας Μαζί»
  • Γ. Δημιουργία Πυρήνα Εθελοντών (μαθητές/νέοι με & χωρίς αναπηρία) 
  • Στόχοι
    . Εξοικείωση με την εικόνα της αναπηρίας και διαχείριση της διαφορετικότητας
    . Κοινωνικοποίηση των νέων με αναπηρία και προάσπιση των δικαιωμάτων τους
    . Αλλαγή νοοτροπίας του γενικού πληθυσμού
    . Προώθηση και προάσπιση ίσων ευκαιριών και δικαιωμάτων
    . ​Ενδυνάμωση μιας κοινωνίας ενεργών πολιτών
  • Ομάδες στόχου: 1.200 μαθητές γενικής εκπαίδευσης & 600 νέοι με αναπηρία

Αναλυτική περιγραφή του Έργου για το σχολικό έτος 2015 - 2016:

Α/ Διαδραστικά / Βιωματικά Εργαστήρια (Καλλιτεχνικά & Αθλητικά):

Στα 6 βιωματικά προγράμματα που πραγματοποιήθηκαν συμμετείχαν Μαζί 1.137 μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και νέοι με αναπηρία (κινητική-νοητική-αισθητηριακή).

Τα εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν σε σχολική ώρα (9.15 - 12.30), στο Μουσείο Βορρέ (Παιανία) και συμπεριλάμβαναν:
- Εισαγωγή στο άθλημα του Bocce σε Unified Teams
- Εικαστικά εργαστήρια (ζωγραφική σε tshirts - τεχνική του κολλάζ - δημιουργίες με διάφορα αναλώσιμα υλικά κλπ)
- Τεχνικές αναγνώρισης αντικειμένων/λευκού μπαστουνιού με εκπαιδευτές κινητικότητας και προσανατολισμού για άτομα με προβλήματα όρασης
- Εισαγωγή στη νοηματική γλώσσα
- Aνοιχτό διάλογο με μαθητές γενικής εκπαίδευσης από στελέχη μας, νέους με αναπηρία

Στόχος μας είναι όλοι οι νέοι να γνωριστούν μέσα από την εικαστική διαδικασία, τον ανοιχτό διάλογο, την αθλητική προσέγγιση και τα ενημερωτικά προγράμματα, για να μοιραστούν μαζί δημιουργικά τη "μοναδικότητα" τους. 

Κατά τη διάρκεια του Έργου υλοποιήθηκαν τα παρακάτω εργαστήρια:

α/ Εργαστήρια στην Αττική

 12/11/2015: Συμμετείχαν 191 νέοι με και χωρίς αναπηρία από σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και κοινωνικούς φορείς:

  • Δημοτικό Δελασάλ
  • 2ο Λύκειο Γέρακα
  • 16ο Δημοτικό Γαλατσίου
  • ΚΕΠΕΑ Ορίζοντες
  • Εστία
  • Χλόη – Κέντρο Διημέρευσης και Ημερήσιας Φροντίδας ΑμεΑ
  • ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Ιλίου
  • Κέντρο Ειδικών Ατόμων η Χαρά

1/12/2015:
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία, το 2ο εργαστήρι πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 1 Δεκεμβρίου 2015, με την συμμετοχή του Συνηγόρου του Παιδιού. Συμμετείχαν 213 νέοι με & χωρίς αναπηρία από:

  • Δημοτικό Δελασάλ
  • Εκπαιδευτήρια Καντά
  • 117ο Δημοτικό Αθηνών
  • 1 ο ΕΠΑ. Λ Ασπρόπυργου
  • Ειδικό Δημοτικό Κωφών & Βαρήκοων Πεύκης-Λυκόβρυσης
  • Εστία
  • ΤΕΕ Κορωπίου
  • Εργαστήρι Ειδικής Αγωγής «Μαργαρίτα»
  • ​Εργαστήρι "Λίλιαν Βουδούρη"

19/1/2016 & 20/1/2016: 

Κατά την διάρκεια του Ιανουαρίου, πραγματοποιήθηκαν στο Μουσείο Βορρέ 2 διαδραστικά εργαστήρια. Συμμετείχαν συνολικά 403 νέοι με και χωρίς αναπηρία, από:

  • Την Τρίτη 19 Ιανουαρίου - 181 συμμετέχοντες:
  • 52ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών
  • 1ο Γυμνάσιο Βριλησσίων
  • 11ο Δημοτικό Σχολείο Αργυρούπολης
  • Εστία
  • ΠΕΓΚΑΠ
  • Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Νταού Πεντέλης
  • Εργαστήρι Ειδικής Αγωγής «Μαργαρίτα»
  • ΚΕΠΕΑ Ορίζοντες
  • Οικοτροφείο «Άγιοι Ανάργυροι»
  • Την Τετάρτη 20 Ιανουαρίου - 222 συμμετέχοντες από:
  • 3ο Δημοτικό Σχολείο Μοσχάτου
  • Ελληνογαλλική Σχολή "Άγιος Ιωσήφ"
  • Λεόντειος Σχολή
  • Εστία
  • 1ο Ειδικό Δημοτικό Αμαρουσίου
  • Χλόη
  • ΠΙΚΠΑ Πειραιά
  • Κέντρο Ειδικών Ατόμων η "Χαρά"
  • Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Αιγάλεω

16/2/2016: Συμμετείχαν 151 νέοι με και χωρίς αναπηρία από:

  • 50ο Δημοτικό Αθηνών
  • 1ο Δημοτικό Νέας Ιωνίας
  • 3ο Δημοτικό Γλυφάδας
  • Εστία
  • 2ο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ Πειραιά
  • Εργαστήρι Λίλιαν Βουδούρη
  • ΚΔΑΠ ΜΕΑ Αρωγή
  • Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Νταού Πεντέλης

8/3/2016: Συμμετείχαν 179 νέοι με & χωρίς αναπηρία από:

  • 3ο Λύκειο Πετρούπολης
  • Ελληνογαλλική Σχολή "Άγιος Ιωσήφ"
  • 1ο Γυμνάσιο Αρτέμιδος
  • 12ο Δημοτικό Κορυδαλλού
  • Εστία
  • ΤΕΕ Κορωπίου
  • Χλόη
  • Εργαστήρι Ειδικής Αγωγής «Μαργαρίτα»:
  • Οικοτροφείο Ίρις

β/ Εργαστήρια στην Επαρχία

Σε συνέχεια της μεγάλης ανταπόκρισης του προγράμματος "Δες το Αλλιώς" στην επαρχία, 946 μαθητές και νέοι με αναπηρία, από σχολεία και ειδικά σχολεία σε όλη την περιφέρεια, συμμετείχαν μαζί, μέχρι τέλος Φεβρουαρίου, σε καλλιτεχνικά διαδραστικά εργαστήρια.

Τα εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν στον χώρο διαμονής τους. Για να υπάρχει ένα ενιαίο εικαστικό αποτέλεσμα, στείλαμε σε όλους το ίδιο εικαστικό υλικό που χρησιμοποιήσαμε στο Μουσείο Βορρέ.

Το υλικό που παραλάβαμε από τους φορείς της επαρχίας, επεξεργάστηκε δημιουργικά από τους εθελοντές μας και παρουσιάστηκε εικαστικά κατά τη διάρκεια της ημερίδας.

Συμμετείχαν τα παρακάτω σχολεία γενικής & ειδικής αγωγής:

  • Γυμνάσιο Ψαχνών & ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Α’ Βαθμίδας Εύβοιας
  • Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Άμφισσας & Μουσικό Σχολείο Άμφισσας
  • Ειδικό Δημοτικό Άμφισσας & 1ο Δημοτικό Άμφισσας
  • Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ηρακλείου Κρήτης & 2ο ΕΠΑ.Λ Ηρακλείου Κρήτης
  • Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Θήβας & 4ο Γυμνάσιο Θήβας
  • Ειδικό Γυμνάσιο – Λύκειο Κωφών & Βαρήκοων Θεσσαλονίκης & Λύκειο Καλινδοίων Θεσσαλονίκης
  • Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Κορίνθου & Γυμνάσιο Ισθμίων
  • 1ο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πανοράματος Θεσσαλονίκης & 8ο ΓΕ.Λ Θεσσαλονίκης
  • ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Νέας Ιωνίας Βόλου & Σχολείο 2ης Ευκαιρίας Βόλου
  • Ειδικό Νηπιαγωγείο Κατερίνης & Δημοτικό Σχολείο Γανοχώρας Κατερίνης
  • Ειδικό Δημοτικό Σαλαμίνας & 4ο Δημοτικό Σαλαμίνας
  • ΤΕΕ – ΕΠΑ.Λ Ειδικής Αγωγής Σερρών & 5ο Γυμνάσιο Σερρών
  • Ειδικό Δημοτικό Κωφών & Βαρήκοων Πάτρας & 40ο Δημοτικό Πάτρας
  • Πρότυπο Ειδικό Πειραματικό Δημοτικό Ρόδου & 5ο Δημοτικό Ρόδου
  • 1ο Ειδικό Δημοτικό Ρόδου & Διθέσιο Κωφών & Βαρήκοων Ρόδου μαζί με το 3ο Δημοτικό Ρόδου
  • Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Νομού Ευβοίας & Δημοτικό Σχολείο Μύτικα
  • Μικτό Κέντρο Διημέρευσης – Ημερήσιας Φροντίδας Απασχόλησης & Κατάρτισης ΑμεΑ «Τα Παιδιά της Άνοιξης» μαζί με το Γυμνάσιο Νέου Μυλοτόπου Πέλλας
  • Ειδικό Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης & 4ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης

Β/ Ανοιχτός Διάλογος μαθητών με νέους με αναπηρία

Ο κοινωνικός αποκλεισμός μπορεί να απαλυνθεί εάν από πολύ μικρή ηλικία, μαθαίνουμε στα παιδιά να ζουν όλοι μαζί. Ο ενημερωμένος και ευαισθητοποιημένος μαθητής σήμερα θα είναι συνειδητοποιημένος πολίτης αύριο!

- Επίσκεψη στην Θεσσαλονίκη:
Από τις 18 έως και τις 20 Νοεμβρίου οι συνεργάτες μας μεταβήκαν στην Θεσσαλονίκη και πραγματοποιήσαν ανοιχτό διάλογο ενημέρωσης & ευαισθητοποίησης σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαιδευση. Συνολικά συνομίλησαν με 610 μαθητές από τα παρακάτω σχολεία:
26ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης - Πειραματικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης - 3ο Γυμνάσιο Χορτιάτη - 18ο Δημοτικό Σταυρούπολης - 6ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης - ΙΕΚ Δέλτα - Δημοτικό Αγίου Αθανασίου - 1ο Γυμνάσιο Τριανδρίας
- Επισκέψεις σε σχολεία της Αττικής:
21ο Δημοτικό Ηλιούπολης - Δημοτικό Δελασάλ - 1ο Γυμνάσιο Καισαριανής - 2ο Τοσίτσειο Γυμνάσιο Εκάλης - 2ο Λύκειο Βριλησσίων - 5ο & 10ο Δημοτικό Βύρωνα - 99ο Δημοτικό Αθηνών - 1ο Δημοτικό Πεύκης - 1ο Δημοτικό Πόρτο Ράφτη -  Γυμνάσιο Δροσιάς - 4ο & 5ο Λύκειο Λάρισας - 3ο Δημοτικό Γλυφάδας - Νέα Εκπαιδευτήρια Μαλλιάρα - 1ο ΕΠΑ.Λ Σιβιτανιδείου Σχολής - 1ο Λύκειο Χολαργού - Λύκειο Πεντέλης - 2ο Γυμνάσιο Καματερού - 2ο ΕΠΑ.Λ. Σιβιτανιδείου Σχολής - ΓΕ.Λ. Κρυονερίου - 26ο Δημοτικό Αθηνών - 5ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας - 3ο Δημοτικό Αγίου Δημητρίου

Γ/ Δημιουργία Πυρήνα Εθελοντών

Με το ξεκίνημα του έργου "Δες το Αλλιώς" προσεγγίσαμε και ενημερώσαμε ένα ευρύτερο κοινό για τους στόχους του προγράμματος. Από αρχές Οκτωβρίου, είχε δημιουργηθεί μια βάση εθελοντών, η οποία παρακολούθησε και συμμετείχε ενεργά στο Έργο. Στόχος τους, η διάδοση της ενημέρωσης και συνειδητοποίησης των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία και η μελλοντική συστηματικοποίηση ενεργειών που αφορούν στην αλλαγή στάσεων του γενικού πληθυσμού απέναντι στην αναπηρία ταυτόχρονα με την ενδυνάμωση μιας κοινωνίας ενεργών πολιτών. Οι εθελοντές είχαν ενεργή συμμετοχή τόσο στην προετοιμασία των εικαστικών και αθλητικών εργαστηρίων όσο και στον γενικό συντονισμό τις ημέρες διεξαξωγής των προγραμμάτων. 

Δ/ Ημερίδα "Μαθαίνοντας Μαζί!"

201 μαθητές παρουσίασαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, προτάσεις για μία κοινωνία που δίνει ισότιμο βήμα σε νέους με αναπηρία.

Την Τετάρτη 16 Μαρτίου, στο Μουσείο Βορρέ, διοργανώθηκε με μεγάλη επιτυχία, η ημερίδα "ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΜΑΖΙ!" του Σ.Κ.Ε.Π. - Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους. Κεντρικοί ομιλητές ήταν μαθητές που συμμετείχαν στα βιωματικά εργαστήρια μαζί με νέους με αναπηρία, στα πλαίσια του έργου «Δες το Αλλιώς» που υλοποίησε ο Σ.Κ.Ε.Π. κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2015-2016, στο Μουσείο Βορρέ.

Η Ημερίδα "Μαθαίνοντας Μαζί" έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να αποκτήσουν φωνή & βήμα, εκφράζοντας τις δικές τους απόψεις, εμπειρίες και συναισθήματα. Κυρίως παρουσιάζοντας τις δικές τους προτάσεις, με στόχο την αλλαγή νοοτροπίας του γενικού πληθυσμού, την προώθηση και προάσπιση ίσων ευκαιριών και δικαιωμάτων, καθώς και την ενδυνάμωση μιας κοινωνίας ενεργών πολιτών.

Με τον δικό τους αυθόρμητο και μοναδικό τρόπο, σε μια διαδραστική ατμόσφαιρα, οι μαθητές επέλεξαν να προσεγγίσουν την κοινωνική ενσωμάτωση μέσα από μουσική, θεατρικά δρώμενα, ανοιχτό διάλογο, εικαστική παρέμβαση ακόμα και δημιουργία επιτραπέζιου παιχνιδιού που αφορά την προσβασιμότητα.

Στην Ημερίδα συμμετείχαν 201 μαθητές από τα παρακάτω σχολεία: 1ο Γυμνάσιο Βριλησσίων – 2ο Λύκειο Γέρακα – Εκπαιδευτήρια Καντά – Ελληνογαλλική Σχολή «Άγιος Ιωσήφ».

Επίσης παρακολούθησαν την Ημερίδα μαθητές των Εκπαιδευτηρίων Δούκα και του Γυμνασίου Ψαχνών.

Την Ημερίδα τίμησε με την παρουσία της η σύζυγος του Προέδρου της Δημοκρατίας Κυρία Σίσσυ Παυλοπούλου.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν από το Δήμο Βριλησσίων, ο Δήμαρχος κος Ξ.  Μανιατογιάννης καθώς και η Αντιδήμαρχος Παιδείας & Εθελοντισμού κα Σοφία Χαντζάρα. Από το Μουσείο Βορρέ, ο Πρόεδρος κος Νεκτάριος Βορρές καθώς και το μέλος Δ.Σ., κος Αναστάσης Βορρές. Από το Ίδρυμα Μποδοσάκη η κα Φαίη Κουτζούκου, Αναπληρώτρια Διευθύντρια Προγράμματος «Είμαστε Όλοι Πολίτες» και ο κος Κωνσταντίνος Τόδουλος, Βοηθός Διαχειριστής Προγραμμάτων. Ο κος Βασίλης Κασιμάτης, Διευθυντής του Κέντρου "Εστία", η δημοσιογράφος κα Πηνελόπη Γαβρά, η κα Έφη Καρακίτσου Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Magnet Διαφημιστική, η κα Χριστίνα Παναγιωτάκου Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών, τα μέλη του Δ.Σ. μαζί με όλη την ομάδα του Σ.Κ.Ε.Π. και πολλοί άλλοι.

Agenda Ημερίδας

09.15 – 09.30 – Υποδοχή Σχολείων
09.45 – 10.00 – Υποδοχή Κοινού
10.00 – 10.30 – Χαιρετισμοί

  • Νεκτάριος Βορρές, Πρόεδρος Μουσείου Βορρέ
  • Αθηνά Κρητικού, Πρόεδρος Δ.Σ. – Σ.Κ.Ε.Π.
  • Φαίη Κουτζούκου, Αναπληρώτρια Διευθύντρια Προγράμματος «Είμαστε Όλοι Πολίτες»
  • Σοφία Χαντζάρα, Αντιδήμαρχος Παιδείας & Εθελοντισμού Δήμου Βριλησσίων
  • Βασίλης Κασιμάτης, Διευθυντής "Εστία"

10.30 – 11.10 – Πρώτη θεματική: «Τι αισθάνθηκα»
11.10 – 11.50 – Δεύτερη θεματική: Διαδραστικό εργαστήρι: «Θέλω και εσύ να καταλάβεις»
11.50 – 12.10 – Coffee Break
12.10 - 12.50 – Τρίτη θεματική: «Πως γίνομαι ενεργός πολίτης»
12.50 – 13.00 – Συμπεράσματα: «Για να δημιουργήσουμε Μαζί μια κοινωνία
όπου όλοι θα αισθάνονται αποδεκτοί & χρήσιμοι»

Το έργο χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία στο πλαίσιο του Προγράμματος «Είμαστε όλοι Πολίτες», το οποίο είναι μέρος του συνολικού Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του ΕΟΧ για την Ελλάδα, γνωστού ως EEA Grants. Διαχειριστής Επιχορήγησης του Προγράμματος είναι το  Ίδρυμα Μποδοσάκη. Στόχος του Προγράμματος είναι η ενδυνάμωση της κοινωνίας των πολιτών στη χώρα μας και η ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δημοκρατίας και της βιώσιμης ανάπτυξης.

_________________________________________________________________________

- Για τους μαθητές που συμμετείχαν συνολικά στο Έργο, δημιουργήσαμε μια ενημερωτική αφίσα που μπορείτε να δείτε εδώ "Δες το Αλλιώς"

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης Χρηματοδοτικού Μηχανισμού ΕΟΧ, Φορέα Διαχείρισης και Προγράμματος:

Ιστοσελίδες Χρηματοδοτικού Μηχανισμού ΕΟΧ, Φορέα Διαχείρισης και Προγράμματος:

Gallery: