«Μαθαίνω να βλέπω τον Άνθρωπο» - Με φυσική παρουσία

"Μαθαίνω να βλέπω τον Άνθρωπο":
Εκπαιδευτικό
 Πρόγραμμα Ενημέρωσης & Εξοικείωσης με την Αναπηρία στα σχολεία

Το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μαθαίνω να βλέπω τον Άνθρωπο» υλοποιείται επιτυχώς από το 2009. Το πρόγραμμα τελεί υπό την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για Εισαγωγή Βιωματικού Προγράμματος στα Σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας (Γενικής και Επαγγελματικής) Εκπαίδευσης.

Α/ Η σημασία του Εκπαιδευτικού Προγράμματος στο σχολικό πλαίσιο: Ανάπτυξη Επικοινωνιακών & Κοινωνικών Δεξιοτήτων

Το σχολείο αποτελεί ένα χώρο ανοιχτού διαλόγου, συμβίωσης, συνεργασίας και αποδοχής, συνεισφέροντας στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων. Δεν μαθαίνουμε μόνο γράμματα, μαθαίνουμε να αναδεικνύουμε και να οριοθετούμε τον εαυτό μας και ταυτόχρονα να χτίζουμε τις σχέσεις μας με τους άλλους.

Η εξοικείωση με την αναπηρία και η αλληλεπίδραση ευπαθών κοινωνικά ομάδων με την ευρύτερη ομάδα των μαθητών συμβάλλουν στην αλλαγή στάσης και νοοτροπίας σχετικά με τη διαφορετικότητα και την αναπηρία. Αφυπνίζοντας τους μαθητές/τριες γενικής αγωγής και κατ’ επέκταση το άμεσο και έμμεσο περιβάλλον τους, δημιουργούνται οι κατάλληλες προοπτικές για την ευαισθητοποίηση & συνειδητοποίηση του ευρύτερου πληθυσμού, με απώτερο σκοπό τη διασφάλιση και απόδοση των βασικών δικαιωμάτων των ανθρώπων με αναπηρία.

Γενικός Σκοπός του προτεινόμενου Εκπαιδευτικού Προγράμματος

Η αλληλεπίδραση με τη διαφορετικότητα δημιουργεί συνθήκες ενσυναίσθησης & αυτογνωσίας.

Μέσω ενός Ανοιχτού Διαλόγου Ενημέρωσης, Αφύπνισης & Συνειδητοποίησης μεταξύ εμψυχωτών/ομιλητών με αναπηρία, μαθητών & εκπαιδευτικών, το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα επιδιώκει να δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις έτσι ώστε οι μαθητές/τριες:

  • Να ενισχύσουν την ικανότητα τους να εντοπίσουν & να αποδομήσουν κακές πρακτικές, στερεότυπα, προκαταλήψεις
  • Να λειτουργήσουν μελλοντικά ως συνειδητοποιημένοι πολίτες και ως δυναμικός μοχλός αλλαγής μέσα στο κοινωνικό σύνολο

Εστιάζεται στην:

  • Εξοικείωση με την εικόνα της αναπηρίας
  • Κατανόηση των καθημερινών εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με αναπηρία αλλά και στη συνειδητοποίηση των δυνατοτήτων τους
  • Διευκόλυνση της επικοινωνίας των μαθητών γενικής εκπαίδευσης, με νέους με αναπηρία
  • Καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και ανάπτυξης επικοινωνιακών & κοινωνικών δεξιοτήτων
  • Ενεργοποίηση "αντανακλαστικών" κοινωνικής συλλογικότητας, αλληλεγγύης & ευθύνης για τη δημιουργία μελλοντικών συνειδητοποιημένων πολιτών

Οφέλη:

  • Η αλλαγή στάσης και νοοτροπίας απέναντι στην αναπηρία θα οδηγήσει στην άρση των προκαταλήψεων & του αποκλεισμού των νέων με αναπηρία. Με προσδοκώμενο μελλοντικό αποτέλεσμα την ενσωμάτωση τους στην καθημερινότητα και κατ' επέκταση την κοινωνική & επαγγελματική τους ένταξη.
  • Παράλληλα, το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα συνεισφέρει στην κοινωνική & ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του μαθητή, δίνοντας του τη δυνατότητα να δει τον άλλον & τον εαυτό του υπό άλλο πρίσμα. Ακούγοντας αληθινές ιστορίες ανθρώπων που κατάφεραν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες, το παιδί βελτιώνει το αίσθημα της αποδοχής & εμπιστοσύνης στον εαυτό του και στις ικανότητές του να υπερνικήσει τα εμπόδια.

Β/ Επιμέρους Στόχοι

Το παιδαγωγικό και επιστημονικό πλαίσιο σχεδιασμού και εφαρμογής του προγράμματος βασίζεται στο μοντέλο Ανάπτυξης Δεξιοτήτων Ζωής (Life Skills), στις αρχές της Βιωματικής (Experiential Learning) καθώς και της Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης (Social & Emotional Learning).

1. Γνωστικοί στόχοι = Νοητικές διαδικασίες → σκέψη, δράση, αίσθηση

  • Διασαφήνιση εννοιών και αφομοίωση πληροφοριών
  • Ερμηνεία δεδομένων
  • Αντίληψη της πραγματικότητας
  • Κατανόηση της μοναδικότητας του ατόμου
  • Αναστοχαστική διαχείριση της γνώσης
  • Αλλαγή νοοτροπίας, στάσης και συμπεριφορών
  • Άρση προκαταλήψεων

2. Συναισθηματικοί στόχοι → στάσεις, συναισθήματα, αξίες

  • Εξοικείωση με την αναπηρία και τη διαφορετικότητα
  • Συνειδητοποίηση, δεκτικότητα και αποδοχή
  • Αυτοεπίγνωση και ενσυναίσθηση μέσω και της αμφισβήτησης
  • Διάθεση συμμετοχής στη διαδικασία
  • Βιωματική διάδραση και θετική αντίδραση
  • Υιοθέτηση και εσωτερίκευση των αξιών
  • Ενιαίο σύστημα αξιών, διαμόρφωση κοσμοθεωρίας
  • Πίστη στις αξίες, ενσωμάτωση και στήριξη των επεξεργασμένων αξιών
  • Διαχείριση συναισθημάτων
  • Ανάδειξη σημασίας της μοναδικότητας του καθενός μας

3. Πραξιακοί στόχοι → πρακτικές εφαρμογές

  • Κοινωνική και πολιτισμική θεώρηση του κόσμου
  • Επικοινωνία και συνεργασία
  • Βιωματικές δράσεις
  • Διαχείριση κρίσεων και επίλυση προβλημάτων
  • Ενεργός δράση στα κοινά
  • Επαφή με άτομα με αναπηρία
  • Team bonding με εκπαιδευτικό

Γ/ Χαρακτηριστικά προγράμματος

  • Πραγματοποιείται στο σχολικό πλαίσιο και κατά τη διάρκεια μιας ή δύο διδακτικών ωρών.
  • Απευθύνεται στην Πρωτοβάθμια & Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
  • Σχεδιάστηκε με γνώμονα τις ηλικιακές ομάδες μαθητών και κατ' επέκταση τις διαφορετικές ανάγκες προσέγγισης και ενημέρωσης που προκύπτουν.
  • Υλοποιείται από εμψυχωτές / ομιλητές με αναπηρία (κινητική και αισθητηριακή).
  • Απευθύνεται σε 1 ή 2 τάξεις, υπό την προϋπόθεση ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων μαθητών/-τριών δεν ξεπερνάει τους 80.

Δ/  Σε αριθμούς

Από το 2008 μέχρι σήμερα:
- Αφυπνίσαμε & Εκπαιδεύσαμε 200.000 μαθητές & φοιτητές
- Υλοποιούμε ετησίως 10 Εκπαιδευτικά Προγράμματα ανά σχολική εβδομάδα
- Έχουμε συνεργαστεί με περισσότερα από 575 σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ε/  Βραβεία  

- 2019: Ο Σ.Κ.Ε.Π. βραβεύτηκε από τον Θεσμό Bravo Sustainability Dialogue & Awards 2019, στον πυλώνα 'Κοινωνία' για την Πρωτοβουλία "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο:  Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Ενημέρωσης & Εξοικείωσης με την Αναπηρία στα σχολεία". Ο θεσμός ανέδειξε της πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στη δημιουργία της Ελλάδας του αύριο.

- 2017: Ο Σ.Κ.Ε.Π. έλαβε διπλή βράβευση στο 2ο Ελληνογαλλικό Φόρουμ Καινοτομίας Mazinnov2: "Η Ελλάδα του Αύριο". Παρουσιάζοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εξοικείωσης με την Αναπηρία στα σχολεία "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο", ο Σ.Κ.Ε.Π. απέσπασε το βραβείο της κατηγορίας του και το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής.