Αξιολόγηση από Εκπαιδευτικούς του Προγράμματος «Μαθαίνω να βλέπω τον Άνθρωπο»

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΟΥ Σ.Κ.Ε.Π. «ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΒΛΕΠΩ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ»
ΑΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

Το ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Ενημέρωσης και Εξοικείωσης με την Αναπηρία «Μαθαίνω να βλέπω τον Άνθρωπο» του Σ.Κ.Ε.Π.,  απαντήθηκε από 66 εκπαιδευτικούς των σχολείων του Νομού Αττικής το σχολικό έτος 2022 – 2023.

1/  Πόσο χρήσιμο θεωρείτε, για τους/τις μαθητές/τριες σας, το πρόγραμμα "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο";

Από τις 66 απαντήσεις προκύπτουν τα εξής:
Απόλυτα χρήσιμο 97% - 64 από τους 66
Πολύ χρήσιμο 3% - 2 από τους 66

2/  Με ποιο τρόπο θεωρείτε χρήσιμο το πρόγραμμα "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο";

Από τις 66 απαντήσεις σχετικά με την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού προγράμματος προκύπτουν οι εξής παρατηρήσεις / αξιολογήσεις στις οποίες δίνουν προτεραιότητα οι εκπαιδευτικοί:

Η βιωματική και διαδραστική προσέγγιση του Εκπαιδευτικού Προγράμματος «Μαθαίνω να βλέπω τον Άνθρωπο» του Σ.Κ.Ε.Π., ως μεθοδολογία, :

  • Διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ μαθητών/τριων και ατόμων με αναπηρία
  • Ενισχύει την ενημέρωση και κατ’επέκταση την αφύπνιση
  • Ενισχύει την ικανότητα των μαθητών να εντοπίσουν & να αποδομήσουν κακές πρακτικές, στερεότυπα, προκαταλήψεις
  • Καλλιεργεί και αναπτύσσει την ενσυναίσθηση
  • Δημιουργεί αντανακλαστικά κοινωνικής συνείδησης
  • Ενισχύει την ικανότητα των μαθητών/τριων να λειτουργήσουν μελλοντικά ως συνειδητοποιημένοι πολίτες και ως δυναμικός μοχλός αλλαγής μέσα στο κοινωνικό σύνολο

Ενδεικτικά:

Παρακάτω παρουσιάζονται επιπλέον απαντήσεις που είχαν ενδιαφέρον. Με bold όσες θεωρήσαμε πιο σημαντικές.

  • Με τη δια ζώσης επίσκεψη και ενημέρωση των μαθητών στο σχολείο όπως έγινε και σε εμάς.
  • Με βιωματικό τρόπο και συζήτηση οι μαθητές καλλιεργούν στάσεις απέναντι στη διαφορετικότητα που απαιτείται να έχουν.
  • Θεωρώ ότι είναι αναγκαίο να μην κλείνουμε τα μάτια μας σε ό,τι διαφορετικό από εμάς τους ίδιους υπάρχει γύρω μας. Είναι βασικό εμείς οι μεγαλύτεροι, αλλά και πολύ περισσότερο τα νέα παιδιά, να ανοίγουμε την αγκαλιά μας στους ανθρώπους με αναπηρία, ώστε να μην είναι αναγκασμένοι να μένουν κλεισμένοι στα σπίτια τους εξαιτίας της δικής μας αδιαφορίας ή των κακών υποδομών.
  • Η πραγματική επαφή με άτομα με αναπηρία και όχι η θεωρία διδάσκει πολύ ουσιαστικά τα παιδιά
  • Τα παιδιά έμαθαν να βλέπουν τον άνθρωπο με κινητική αναπηρία αρχικά
  • Αλλάζει τον τρόπο αντιμετώπισης των ανθρώπων με αναπηρία.
  • Συμπερίληψη όλων των κοινωνικών ομάδων στις καθημερινές συνήθειες της κοινωνίας
  • Η βιωματική δράση, η επικοινωνία , δηλαδή , με άτομα που βρίσκονται σε αμαξίδιο δια ζώσης , δίνει την δυνατότητα στους μαθητές να αντιληφθούν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με αναπηρία, να αλλάξουν αντιλήψεις, στερεότυπα ή προκαταλήψεις, αλλά και συμπεριφορές που εμποδίζουν ή δυσκολεύουν τα άτομα με αναπηρία.
  • Οι προβληματισμοί των παιδιών και οι συζητήσεις που έγιναν με αποτέλεσμα την ανάπτυξη της κατανόησης του "άλλου". Επιπλέον η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης.
  • Βοηθούν τα παιδιά  στην καλλιέργεια ενσυναίσθησης και γνώσης για τα άτομα με αναπηρία
  • Αποτελεί καινοτομία και ουσιαστική παρέμβαση στο σύγχρονο εκπαιδευτικό πλαίσιο με στόχο την αλλαγή στάσης, συμπεριφοράς και αντιλήψεων πάνω στο θέμα της αποδοχής της διαφορετικότητας και της αναπηρίας.
  • Ενημέρωση για την ζωή ενός ατόμου με αναπηρία
  • Τα παιδιά του δημοτικού σχολείου έρχονται σε επαφή με ανθρώπους με αναπηρία και διαπιστώνουν ότι αυτά που τους ενώνουν είναι πιο πολλά από αυτά που τους χωρίζουν! Αποδοχή  της διαφορετικότητας.
  • Πρέπει όλοι να ευαισθητοποιηθούμε και να νοιαζόμαστε για τον συνάνθρωπό μας.
  • Άρση στερεοτύπων και αυτονόητων κρίσεων
  • Καλλιεργεί με άμεσο και βιωματικό τρόπο την ενσυναίσθηση, ευαισθητοποιεί τους μαθητές γύρω από το δικαίωμα στη διαφορετικότητα χωρίς διδακτισμό.
  • Για ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα αναπηρίας, αποδόμηση των στερεοτυπών, καλλιέργεια ενσυναίσθησης, σεβασμού στα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, συμπερίληψης και ενδυνάμωσης.
  • Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με άτομα με αναπηρία και τους βοηθάει να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους για αυτούς τους ανθρώπους. Επίσης, τους δόθηκε η δυνατότητα να λύσουν αρκετές απορίες τους.
  • Βοηθάει τα παιδιά να γνωρίσουν πως νιώθει ο άνθρωπος με αναπηρία την καθημερινότητα του και να αλλάξει νοοτροπία απέναντι στη διαφορετικότητα
  • Η άμεση επαφή με τους μαθητές και η δυνατότητα που έχουν να απαντηθούν τα ερωτήματά τους σχετικά με την αναπηρία, καθιστά το πρόγραμμα πολύ αποτελεσματικό.
  • Επιμορφωτικό
  • Φέρνει σε επαφή με βιωματικό τρόπο τους μαθητές με την αναπηρία και την διαφορετικότητα
  • Ευαισθητοποίηση, ενημέρωση, αλλαγή στάσης απέναντι στα αμεα
  • Είναι χρήσιμο να μαθαίνεις και να συνειδητοποιείς
  • Παρουσιάζονται οι καθημερινές δυσκολίες ενός ατόμου με αναπηρία από το ίδιο το άτομο που βιώνει τα προβλήματα. Αυτά που λέει δεν αμφισβητούνται και επομένως πιάνουν τόπο σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ότι αν λέγονταν απλά  θεωρητικά.
  • Σκέφτεσαι με αυτογνωσία, ενσυναίσθηση, αίσθημα βελτίωσης και ανθρωποκεντρισμό
  • Μάθαμε να μπαίνουμε στη θέση του άλλου.
  • Στο να συνειδητοποιήσει τα παιδιά σαν πολίτες μιας κοινωνίας να σέβονται και να βοηθούν κάθε άνθρωπο όσο διαφορετικός κι αν είναι.
  • Απόκτηση γνώσεων σε θέματα νομοθετικού πλαισίου για τα άτομα με αναπηρία που και εγώ δεν γνώριζα. Πολύ σημαντικό για τα παιδιά για να συνειδητοποιήσουν και να αποδεχτούν την διαφορετικότητα αλλά συνάμα και τον ίδιο τους τον εαυτό. Ευαισθητοποίηση αλλά και ταυτόχρονα αφορμή για ενεργό ρόλο των μαθητών για την βοήθεια των ανθρώπων με αναπηρία.
  • Ευαισθητοποιεί τους μαθητές σε θέματα σχετικά με την διαφορετικότητα και την ενσυναίσθηση.
  • Τα παιδιά γνωρίζουν άτομα με αναπηρία τα οποία τους μεταφέρουν τις δικές τους απόψεις και εμπειρίες από την καθημερινότητα τους. Σαν αποτέλεσμα οι μαθητές συνειδητοποιούν και λύνουν διάφορες απορίες τους.
  • Μέσα από μεθόδους διάδρασης
  • Οι μαθητές/τριες γνώρισαν έναν άλλο κόσμο που πιθανόν δεν τον είχαν αντιληφθεί. Τον κόσμο της ισότιμης αποδοχής των ατόμων με αναπηρία.
  • Βοηθά τους μαθητές να αποκτήσουν μια άλλη οπτική της ζωής.
  • Οι μαθητές/ τριες έρχονται πιο κοντά στη διαφορετικότητα , κατανοούν πόσο σημαντικό είναι να την αποδεχτούν. Επίσης ότι οι άνθρωποι με αναπηρία μπορούν να κάνουν και να προσφέρουν το ίδιο  με τους υπόλοιπους.
  • Οι μαθητές και εμείς ερχόμαστε κοντά σε άτομα με αναπηρίες, συζητάμε και ρωτάμε πράγματα που τρεπόμαστε να ρωτήσουμε
  • Οι αφιλτράριστες ερωτήσεις που κάνουν οι μαθητές και η απάντηση που τους δίνεται πάντοτε το κάνει μοναδικό το πρόγραμμα.
  • Κατανοώντας καλύτερα την διαφορετικότητα των ανθρώπων, προσπαθώντας να έρθω στην θέση του άλλου, ενισχύοντας την διαδικασία της αυτοβελτίωσης μου και της αποδοχής πως, τίποτα στην ζωή μου δεν είναι δεδομένο.
  • Βοηθάει να καταλάβεις και να αποδεχθείς την διαφορετικότητα.
  • Το πρόγραμμα "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο" είναι εξαιρετικά χρήσιμο γιατί τα παιδιά εξοικειώνονται με την εικόνα της αναπηρίας και με τη συζήτηση κατανοούν τα καθημερινά εμπόδια που αντιμετωπίζουν και  συνειδητοποιούν τις δυνατότητές τους. Οι ερωτήσεις που κάνουν τα παιδιά είναι εντυπωσιακές και δείχνουν την ενεργή συμμετοχή τους στην παρουσίαση.
  • Με τον τρόπο που γίνεται
  • Με την δια ζώσης επικοινωνία. Με τη συζήτηση, με τη συνύπαρξη.
  • Βοηθά στην εξοικείωση με την αναπηρία και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης.
  • Οι μαθητές εξοικειώνονται με τη διαφορετικότητα μέσα από την ενημέρωσή τους από ανάπηρα άτομα. Οι μαθητές αντιλαμβάνονται πως η αναπηρία είναι απλά ένα επιπλέον χαρακτηριστικό.
  • Είναι απολύτως απαραίτητο να εξοικειωθούν οι μαθητές μας με την πραγματικότητα ότι δεν είμαστε όλοι ίδιοι, έχουμε διαφορετικές αναπηρίες και δυνατότητες.
  • Γνωρίζουν την έννοια της αναπηρίας ως μία κατάσταση μέσα από την οποία μπορείς να ζήσεις πλήρη, δημιουργική και ευτυχισμένη ζωή.
  • Η άμεση επαφή των μαθητών με ΑΜΕΑ μέσα στον σχολικό χώρο.
  • Οι μαθητές μέσα από το διάλογο ήρθαν σε επαφή με την έννοια της αναπηρίας και ξεδιάλυναν τυχόν απορίες. Η ομιλία για πολλούς μαθητές ήταν ένα πρώτο ερέθισμα αναφορικά με την αναπηρία.
  • Διαλογος
  • Μαθαίνω πράγματα που δε γνωρίζω
  • Βοηθά τους συμμετέχοντες να συνειδητοποιήσουν την αξία της αποδοχής της διαφορετικότητας ως κανονικότητας, δηλαδή μιας συνθήκης που απαιτεί την συμμόρφωση της κοινωνίας σε αυτονόητες συμπεριφορές
  • Με το ότι γνωρίζουμε τα προβλήματα τους
  • Μαθαίνουν πως η πολιτεία έχει χρέος να διευκολύνει την πρόσβαση σε όλους και οι πολίτες πρέπει να τηρούν τους νόμους, ώστε να μπορούν όλοι να ζουν ισότιμα.
  • Ενημέρωση, αποδοχή διαφορετικότητας

3/  Θα συστήνατε σε κάποιον να παρακολουθήσει το πρόγραμμα "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο";

Από τις 66 απαντήσεις προκύπτουν τα εξής:

Ναι 100% - 66 από τους 66

4/  Θα θέλατε να αλλάξει κάτι στο πρόγραμμα "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο";

  • 1η απάντηση: Όχι (από τις 56 απαντήσεις οι 35 είπαν όχι) - 62.5%
  • 2η απάντηση: Να είναι περισσότερο διαδραστικό και βιωματικό με περισσότερη συνύπαρξη (από τις 56 απαντήσεις οι 10) - 17.8%
  • 3η απάντηση: Να έχει μεγαλύτερη διάρκεια και να γίνεται πιο συχνά (από τις 56 απαντήσεις οι 6) - 10.7%

Παραδείγματα απαντήσεων:

  1. Περισσότερη διάδραση
  2. Να γίνεται συστηματικά στα σχολεία, ώστε αν είναι εφικτό ΟΛΑ τα παιδιά όλων των σχολείων να παρακολουθούν το πρόγραμμα κατά τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής.
  3. Ναι. Θα μπορούσε να είναι πρόγραμμα όχι μιας και μόνο συνάντησης, αλλά να απλωνόταν σε όλη τη χρονιά με τακτές επισκέψεις
  4. Μικρότερες ομάδες , περισσότερος χρόνος
  5. Ίσως και κάποιες δραστηριότητες μαζί με τα παιδιά
  6. Ίσως να κάνουν κάποιες δραστηριότητες τα παιδιά.
  7. Περισσότεροι εμψυχωτές και Πρέσβεις του Προγράμματος.
  8. Να συνεργάζεστε με φορείς στην επαρχία ώστε να γίνονται επισκέψεις σε σχολεία
  9. Θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν δραστηριότητες στις οποίες να συμμετέχουν οι μαθητές.
  10. Η συζήτηση θα μπορούσε να είναι πιο οργανωμένη.
  11. Να υπάρχουν περισσότερο βιωματικές δράσεις για τα παιδιά
  12. Θα πρόσθετα ίσως παιχνίδια για τους μαθητές.
  13. Θα ήθελα να μπορούσαν να έρθουν περισσότερα παιδιά σε επαφή με άτομα με αναπηρία.
  14. Να γίνει πιο διαδραστικό. Να δημιουργηθούν δράσεις για να αλληλεπιδράσουν περισσότερο οι μαθητές, ώστε να βιώσουν περισσότερο τις δυσκολίες της καθημερινότητας των ανθρώπων με αναπηρία.
  15. Να μπορούσαν οι δράσεις να γίνονται δια ζώσης και στην επαρχία.
  16. Να έρχονται πιο πολλές περιπτώσεις διαφορετικότητας.
  17. Να γίνει περισσότερο βιωματικό και να υπάρξει περισσότερη εξομοίωση με τα κινητικά προβλήματα, π.χ. πως αισθάνεται ένας άνθρωπος με χαμηλή ή καθόλου όραση, περισσότερη επαφή με ανθρώπους με κινητικά προβλήματα και ανάδειξη άλλων δεξιοτήτων που πιθανόν καλλιεργούν, στον αθλητισμό, στην τέχνη κ.λ.π.
  18. Να το παρακολουθούν όλοι οι μαθητές.
  19. Ίσως να έμενε το άτομο περισσότερο χρόνο μαζί μας και να κάναμε κάποιες δραστηριότητες μαζί.
  20. Να συνεχίσει μα είναι τόσο άμεσο και να δείχνει περισσότερα παραδείγματα καθημερινής συνύπαρξης .

5/  Πιστεύετε ότι το πρόγραμμα "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο" βοήθησε τους/τις μαθητές/τριες σας να:

Από τις 66 απαντήσεις προκύπτει ότι το πρόγραμμα βοήθησε τους μαθητές / τριες να (είχαν δικαίωμα πολλαπλών απαντήσεων):

  • Αποδεχτούν τη δική τους διαφορετικότητα - 19.7% - 13 από τους 66
  • Καταλάβουν ότι πρέπει να αλλάξουν στάση και νοοτροπία απέναντι σε κάθε διαφορετικότητα - 22.7% - 15 από τους 66
  • Νιώσουν καλύτερα για τον εαυτό τους - 16.6% - 11 από τους 66
  • Καταλάβουν την δύναμη τους ως φορείς αλλαγής της κοινωνίας - 59.1% - 39 από τους 66
  • Αναθεωρήσουν τις απόψεις τους για τους ανθρώπους με αναπηρία - 56.1% - 37 από τους 66
  • Τίποτα - 0% - 0 από τους 66

6/  Αν άλλαξε η άποψη σας για κάτι, μετά την παρακολούθηση του προγράμματος, μπορείτε να το μοιραστείτε μαζί μας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον μας προκάλεσαν οι παρατηρήσεις των εκπαιδευτικών, οι οποίες προκύπτουν από τις ανάγκες και την καθημερινότητα τους στο σχολείο.

  • Μου έκανε ευχάριστη εντύπωση παρατηρώντας τους "απρόσεκτους μαθητές" ότι τουλάχιστον τους κέρδισε το ενδιαφέρον
  • Με εντυπωσίασε η ευαισθησία των παιδιών και ο τρόπος που μετέφεραν τη νέα γνώση στις οικογένειες . Έμαθα από τους γονείς ότι τα παιδιά τους ενημέρωσαν κυρίως για το παρκάρισμα στις ράμπες, που δυσκολεύει τη φίλη τους τη Δήμητρα, και για τον όρο αμαξίδιο. Οι γονείς αρχικά ήταν διστακτικοί φοβήθηκαν μην επηρεαστούν συναισθηματικά. Τελικά έφυγαν χαρούμενα και γεμάτα γνώσεις που τις μετέφεραν στα σπίτια τους.
  • Οι μαθητές αγνοούσαν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να συμβάλουν στην εύρυθμη ζωή των αναπήρων. Μετά την παρακολούθηση του προγράμματος ακολούθησε εκτενής συζήτηση κι η ευαισθητοποίηση τους ήταν διακριτή και τις επόμενες μέρες.
  • Μεγαλύτερη ενσυναίσθηση.
  • Έμαθα πράγματα που δε γνώριζα μέχρι τώρα.
  • Έχετε την απόλυτη υποστήριξη μας σε όλες σας τις δράσεις! Σας ευχαριστούμε πολύ για όλα!
  • Άλλαξε η άποψη των παιδιών και ο τρόπος που βλέπουν τους ανθρώπους με αναπηρία.
  • Η προσοχή σε λεπτομέρειες που αφορούν στη διαβίωση των ανθρώπων με αναπηρία
  • Αποδοχή της διαφορετικότητας
  • Με έκανε να καταλάβω την ατομική και την κοινωνική ευθύνη απέναντι στους ανθρώπους με αναπηρία.
  • Κάθε φορά μαθαίνουμε και κάτι καινούργιο. Αυτή τη φορά, μου άρεσε που υπήρχε και η παρουσίαση στον προτζέκτορα με πολλές ενδιαφέρουσες πτυχές της καθημερινότητας των ατόμων με αναπηρία.
  • Καλλιεργήθηκε παραπάνω η ενσυναίσθηση των μαθητών.
  • Μ αρέσει να βλέπω αυτά τα παιδιά να προοδεύουν.
  • Η αναπηρία αποτελεί μια δύσκολη συνθήκη, δεν είναι όμως εμπόδιο στο όνειρο.
  • Να βλέπουμε τα πράγματα με διαφορετικό μάτι.
  • Οι άνθρωποι με αναπηρία είναι πολύ πιο δυνατοί από εμένα.
  • Οι άνθρωποι πρέπει να μοιράζονται ιδέες και βιώματα σε καθημερινό επίπεδο. Έτσι το μάθημα από το πρόγραμμα να γίνει πράξη.
  • Πόσο δυνατός μπορεί να είναι ο καθένας.
  • Χαίρομαι κάθε φορά που συνεργάζομαι μαζί σας!
  • Διδάσκω κοινωνική και πολιτική αγωγή και στα πλαίσια του μαθήματος συζητάμε με τα παιδιά για τα δικαιώματα των ανθρώπων. Η παρουσία  των συνεργατών του Σ.Κ.Ε.Π. είναι πάντα ωφέλιμη γιατί φέρνει τα παιδιά κοντά στην πραγματικότητα.
  • Τη δύναμη που έχουν και όχι μια μίζερη ή αυτολύπηση στάση ζωής
  • Πολλές φορές δυσφορούμε για πράγματα ασήμαντα και εφήμερα που εμφανίζονται στη ζωή μας και αγνοούμε τα σημαντικά και τα μόνιμα.
  • Δεν άλλαξε η άποψή μου γιατί πάντα θεωρούσα και θεωρώ το πρόγραμμα σας ιδιαίτερα ενδιαφέρον και χρήσιμο για την ενημέρωση των παιδιών.
  • Ναι, η άποψη μου ενισχύθηκε θετικά!
  • Φέτος στο σχολείο μας ήρθε η Δήμητρα Κοντοβά. Υποκλίνομαι στην ψυχή της. Συγκλονίστηκα με το βίντεο με το χορό. Φοβερή ερμηνεία.
  • Το σχολείο πρέπει να οργανώνει περισσότερες τέτοιες δράσεις.
  • Επιβεβαίωσα τις απόψεις μου.
  • Περισσότερα βίντεο.

7/  Επιπλέον Σχόλια / Παρατηρήσεις

Προκύπτουν οι παρακάτω παρατηρήσεις και σχόλια από τους εκπαιδευτικούς σχετικά με το πρόγραμμα:

  • Θα πρότεινα μια δραστηριότητα που τα ίδια τα παιδιά θα μπουν στη θέση ατόμων με αναπηρία και μέσα από δραματοποίηση θα ενστερνιστούν τις δυσκολίες αυτών των ατόμων στην καθημερινότητά του.
  • Οι απαντήσεις που δόθηκαν στα ερωτήματα των παιδιών έλυσαν πολλές απορίες σχετικά με την αναπηρία, την προσβασιμότητα και την ένταξη στην κοινωνία.
  • Θα ήταν πιο αποδοτικό το πρόγραμμα αν δεν περιοριζόταν σε μια και μόνο επίσκεψη.
  • Η επίσκεψη αποτέλεσε έμπνευση αλλά ήταν λίγος ο χρόνος επαφής με το αντικείμενο-περισσότερη συχνότητα.
  • Θα ήθελα περισσότερες βιωματικές δράσεις
  • Άψογο και εστιασμένο
  • Τα οφέλη του προγράμματος είναι πολλά και ποικίλα , τόσο για τους μαθητές , όσο και  για τους εκπαιδευτικούς που το παρακολούθησαν. Αλλά και το καινοτόμο διαδικτυακό Hub έχει ενδιαφέρον.
  • Συγχαρητήρια! Όλα τα παιδιά που έχουν επισκεφτεί το σχολείο μας έκαναν εξαιρετική δουλειά! Πρέπει να γίνει γνωστό το πρόγραμμα σε όλα τα σχολεία.
  • Οι μαθητές/μαθήτριες που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα ήταν ενθουσιασμένοι αλλά και προβληματισμένοι μετά το τέλος του Προγράμματος.
  • Ευχαριστούμε για την επίσκεψη!
  • Μάθαμε πολλά για την καθημερινή ζωή και τα προβλήματα  που αντιμετωπίζουν άνθρωποι με κινητικές δυσκολίες. Και το πιο σημαντικό είναι ότι η ίδια η κοινωνία δημιουργεί αυτά τα προβλήματα πολλές φορές, γιατί δεν έχει ασχοληθεί όσο θα έπρεπε  να πλησιάσει αυτούς τους ανθρώπους και να δει πως η συμπεριφορά μας και η έλλειψη σεβασμού και ενσυναίσθησης δυσκολεύει πολύ κάποιους συνανθρώπους μας. Για αυτό, αυτά τα  προγράμματα είναι σημαντικά. Διότι διαμορφώνουν συνειδήσεις.
  • Ήταν υπέροχη εμπειρία
  • Μου αρέσει η δυνατότητα που προσφέρεται μέσα από το πρόγραμμα, να έρθουν τα παιδιά σε άμεση επαφή με άτομα με αναπηρία, ώστε να νοιώσουν πιο κοντά με αυτά και να μπορέσουν να καταλάβουν καλύτερα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.  Παρότι είχαμε μια δυσκολία στον τεχνολογικό εξοπλισμό (δεν λειτούργησε το μικρόφωνο), η κυρία Δήμητρα Κοντοβά ήταν πολύ αποτελεσματική στην επαφή της με τα παιδιά και την ευχαριστούμε από καρδιάς!
  • Συνεχίστε την καλή προσπάθεια!
  • Εξαιρετικό! Οι μαθητές μας ενθουσιάστηκαν με την εμπειρία.
  • Η ομιλήτρια ήταν πολύ φιλική και ανοιχτή σε ερωτήσεις και σχόλια των μαθητών.
  • Η παρουσίαση έγινε με ευγένεια, ειλικρίνεια και υπομονή.
  • Η παρουσίαση είχε ενδιαφέρον και χρησιμότητα. Είναι πολύ ωραίο να γίνονται τέτοιες δράσεις στα σχολεία.
  • Πολύ καλή προσπάθεια.
  • Είδα την θετική αποδοχή των παιδιών κάνοντας ποικίλες ερωτήσεις στο άτομο που μας επισκέφτηκε.
  • Ένα από τα καλύτερα προγράμματα που έχει πραγματοποιηθεί στο σχολείο.
  • Καλή συνέχεια στο έργο σας! Μακάρι περισσότεροι να γίνουν κοινωνοί των δράσεων σας.
  • Μου έκανε μεγάλη εντύπωση ο τρόπος που μας συστήθηκε η κοπέλα με τη νοητική στέρηση.
  • Πολύ χρήσιμο. Μπράβο στην προσπάθεια σας. Θα θέλαμε να ξανασυνεργαστούμε. Ευχαριστούμε πολύ.
  • Η συζήτηση με τους ανθρώπους που βιώνουν το πρόβλημα θεωρώ ότι είναι καθοριστικό για την κατανόηση και αποδοχή της διαφορετικότητας.
  • Εξαιρετική πρωτοβουλία, που κάθε χρόνο εντάσσεται στο πρόγραμμα του σχολείου μας σχετικά με την αναπηρία.
  • Το πρόγραμμα είναι εξαιρετικό και έχει μεγάλη απήχηση στα σχολεία!! Εύχομαι να επιμείνετε!
  • Κάθε χρόνο είναι καλύτερο.
  • Η Δήμητρα που μας επισκέφτηκε ήταν ένας δυναμικός άνθρωπος που μας εντυπωσίασε και μας προκάλεσε τον θαυμασμό για τον τρόπο που αντιμετωπίζει την αναπηρία της.
  • Μετά το τέλος του προγράμματος, οι μαθητές ήταν πραγματικά ενθουσιασμένοι με τη Δήμητρα (Κοντοβά) και τα παιχνίδια που έπαιξαν μαζί της! Δουλεύω 5 χρόνια σε δημοτικά σχολεία και θα μπορούσα να πω πως είναι η καλύτερη δράση, στην οποία έχω συμμετάσχει! Πολλά συγχαρητήρια για το έργο σας!
  • Οι εντυπώσεις μου είναι μόνο θετικές.
  • Άμεσο και ενδιαφέρον.
  • Πρέπει ο καθένας να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και να μη μένει άπραγος.
  • Συνεχίστε!
  • Ήσασταν φανταστική ομάδα!
  • Ευαισθητοποιήθηκα περισσότερο.